Nätaktivism

Nätaktivism är en form av politisk aktivism som sker via internet. Jag har bedrivit nätaktivism i form av flera uppmärksammade nätkampanjer, mot bland annat Sverigedemokraterna och självmord. Alla dessa kampanjer har byggt på en kombination av marknadsföringsmetoderna sökmotoroptimering och sociala medier. Denna kombination brukar kallas social SEO.

Vi känner alla till kraften i sociala medier. När många personer går samman om ett ämne som intresserar dem så blir den totala effekten väldigt stor. Gammelmedia brukar tala om bloggbävning. Det finns en enorm sprängkraft i de sociala medierna vars mekanismer liknar de traditionella mediernas mediedrev. Aldrig roligt att få emot sig, väldigt bra om man kan dra nytta av det.

Sökmotoroptimering används för att synas högt på Googles träfflistor och på så sätt generera trafik till din sajt. Det bästa sättet att synas högre på Google är att få länkar från många olika domäner. Gärna starka domäner. Det går att påverka vad som syns högt i Google med kampanjer av olika slag. Ett känt internationellt exempel på en sökmotorkampanj är Miserable Failure mot George W. Bush i 2004 års presidentval i USA.

Genom att bedriva en SEO-kampanj i sociala medier där du uppmuntrar folk att länka till en viss sak, så får du (om det går vägen) länkar från många olika möjliga håll. Inte minst viktigt är länkarna du får från de traditionella mediernas webbplatser som gärna skriver om det som sociala medier pratar om. Genom att många personer länkar, från många olika domäner och ifrån bra innehåll (som nyhetstexter och egenskrivna bloggposter), så tolkar Google kampanjsidan som äkta och inte som spam.

Med Social SEO begränsar du dig dessutom inte bara till sökmotoroptimering på Google, utan Facebook är en given del av kampanjen. Det bidrar såväl till trafik från Facebook som bättre placering på Google tack vare Facebooks sociala signaler. Du får det bästa av båda världar.

Kampanjen Riksdagsval.info (2018)

Riksdagsval.info

Kanaler: riksdagsval.info.
Primärt sökord: riksdagsval.
Google-placering: 5 (före valdagen), 2 (efter valdagen).
Resultat: drygt 20 000 besök under valrörelsen 2018.

Jag drev ett ideellt projekt inför riksdagsvalet 2018. Det var en webbplats som hette Riksdagsval.info. Den finns kvar, men är just nu vilande. Under valrörelsen 2018 gav sajten opartisk vägledning om vad partierna i riksdagsvalet tycker i olika sakfrågor. Projektet byggde på sökmotoroptimering som metod. Mitt mål var att osäkra väljare skulle hitta webbplatsen på Google och läsa på om vad partierna tycker i sakfrågor innan de bestämde sig för vilket parti de skulle rösta på. Jag var mest nöjd med att hitta en form att presentera politik som både var begriplig och överskådlig. Som en kollega sade till mig: som Omni fast för politik.

Sagt om kampanjen 2018

”Riksdagsvalet 2018 står för dörren. Webbplatsen riksdagsval.info är ett ideellt projekt för att presentera partiernas politik, utan tevedebatternas pajkastning. Sajten är också ett utmärkt exempel för dig som kommunicerar på webben. Sajten är… ett utmärkt exempel på hur du som kommunikatör kan arbeta med ditt innehåll.”
– Portabel Media, 8 augusti 2018

Kampanj mot självmord (2011–2017)

Jag vill förhindra självmord

Kanaler: bloggare, sjalvmordsguide.se
Primärt sökord: självmord
Google-placering: 3 (april 2012).
Resultat: sjalvmord.com stängdes.

När jag startade kampanjen så rankade sajten Svensk Självmordsguide (sjalvmord.com) som förstaträff när någon sökte på ”självmord” på Google. Det var en sajt som tipsade om självmordsmetoder. Jag lanserade därför en annan självmordsguide (sjalvmordsguide.se) med hjälp till den som har självmordstankar, främst kontaktuppgifter till hjälplinjer, chattar och mejltjänster som olika myndigheter och organisationer driver. Jag uppmanade även andra bloggare att länka till andra sajter för att knuffa ner sjalvmord.com från Google-toppen. Kampanjen fick uppmärksamhet i media och sjalvmord.com stängdes till följd av all uppmärksamhet. Idag finns en avskalad variant av min självmordsguide kvar.

Sagt om kampanjen 2011

”Svenska bloggare som och har under flera veckor deltagit i och uppmanat andra att stödja en kampanj som syftar till att få färre Google-användare att hamna på webbsidan Sjalvmord.com (med titeln ”Svensk Självmordsguide”).

/…/
– Det var Pontus Löf som kom på idén, men det rasslade till rejält när jag bloggade om ämnet, berättar Sofia Mirjamsdotter. Det var otroligt många som hakade på och länkade på det sättet som vi uppmanade till.”
– SVT Nyheter, 6 maj 2011

”Kampanjen tycks ha fått effekt i dubbel bemärkelse. Dels har bland annat Vårdguidens och Socialstyrelsens olika sidor om självmord klättrat uppåt i sökresultatet, även om de inte tagit över förstaplatsen ännu. Men det kanske mest anmärkningsvärda är att Magnus Brahn som skapat den sajt om självmord som hamnar högst på Google, nu valt att stänga ner sidan helt och hållet. Han stödjer Pontus Löfs kampanj men säger också att hans avsikt aldrig varit att uppmana någon att ta sitt liv.

/…/

Min slutsats blir att Google inte är bättre än summan av deras användare. Självmordskampanjen visar på ett lysande sett hur det går att göra skillnad, men kanske också hur lätt det faktiskt går att manipulera sökresultat och listningar om bara tillräckligt många människor engagerar sig. Det är värt att tänka på när vi varje dag gör sökningar på nätet och låter ögonen svepa över de tio första träffarna. Det blir en slags mediekritik på webben riktat mot oss själva istället för medierna. Vems intresse representerar de sajter som hamnar högst?”
– Fredrik Wass för DN på webben, 4 maj 2011

Kampanjer mot SD (2010 och 2014)

SD har fel

Kanaler: sverigedemokraterna.de, sdharfel.se, sociala medier
Primärt sökord: sverigedemokraterna
Google-placering: 1 (september 2010)
Resultat: över 150 000 besökare i samband med valet

Hösten 2009 satt jag på en afterwork med två kollegor som både heter Erik i förnamn. Jag berättade om en tokig idé jag hade: att skapa en sajt som rankade etta på sökfrasen ”sverigedemokraterna”. Bakgrunden var att det nationalistiska och smygrasistiska partiet Sverigedemokraterna satsade på att komma in i riksdagen till 2010 års riksdagval. Själv minns jag tidiga 1990-talets skinnskallar och deras vulgära rasism. Detta nya SD var någonting annat. Partiledaren försökte se ut som Göran Hägglund och partiets framtoning var mycket mer städat. Borta var flammorna, Hitler-referenserna och bomberjackorna. Därför registrerade jag domänen www.sverigedemokraterna.de anonymt (hej Christer Pettersson). Jag ville bygga en sajt för att visa väljarna vad partiet egentligen stod för.

Under 2010 jobbade jag intensivt på fritiden med sajten som hade många skepnader den första tiden. Jag fick uppmärksamhet i media och bland aktiva på nätet i den så kallade bubblan. Redan från början fick jag stor hjälp av Nikke Lindqvist som jag kontaktade anonymt för att få hjälp med sökmotoroptimering. Lagom till valet låg vi och nosade precis under SD på sökfrasen ”sverigedemokraterna”. Precis innan valet blev SD:s officiella sajt hackad och vår antisajt blev etta på Google på sökfrasen ”sverigedemokraterna”. Detta ledde bland annat till att en SvD-journalist ringde och på allvar trodde att hen kommit till partiet Sverigedemokraterna…

SD kom in i riksdagen och mitt engangemang med sajten dök. Jag försökte hitta andra att driva sajten, men det fick sådär. Inför 2014 års riksdagsval funderar jag därför på att själv göra om sajten med uppdaterade argument varför man inte skulle rösta på SD. Innan jag satt igång fick jag en otrevlig överraskning från Tyskland. Det var precis innan jul 2013 som min juristfirma hörde av sig om att de fått ett kravbrev från en tysk advokatfirma. SD hotade att dra mig inför rätta i tysk domstol om jag inte överlämnade domänen www.svergedemokraterna.de till dem. Efter att jag själv anlitat tyska advokater stod det klart att SD kunde driva det till domstol som ett immaterialrättsligt mål. Jag valde därför att släppa domänen till SD och flyttade sajten till domänen www.sdharfel.se. På den nya adressen byggde jag en ny sajt som låg strax under SD:s sajter på Google under valrörelsen 2014. Där samlade jag fakta och motargument om invandringens storlek, invandring och ekonomi, invandring och brottslighet, islam och muslimer samt familj och traditioner. Den sajten är numera nedlagd, men finns kvar i en arkivversion på adressen www.sdharfel.se.

Sagt om kampanjen 2010

”Det är svårt att peka ut en enskild post, men kanske är det ändå posten från valdagen. Men låt oss börja i rätt ände: Inför riksdagsvalet samlades krafter från internets alla hörn för att göra en alternativ SD-sajt som förstaträff när man googlade på ’Sverigedemokraterna’. Idén var att sprida antipropagande om SD. Internets bästa sökmotorexpeter hjälpte till och hundratals länkade in till den nyupprättade sajten Sverigedemokraterna.de. Och på försommaren, månader innan valet, lyckades man ta sig upp på förstaplatsen i Google. En på många sätt extra ordinär bedrift. Dagen efter valet, när hela Sverige vaknade upp med en märklig val-baksmälla googlade 100 000 personer sig in på bloggposten för att förstå: Vad hände, och vilka är Sverigedemokraterna?”
– Emanuel Karlsten utser 2010 års största bloggposter i Expressen, 5 januari 2011

”Det finns gott om exempel på mindre seriösa aktörer som använt felstavade eller snarlika domännamn för kriminella syften. Vad som kanske inte är lika vanligt är att använda domännamnet för politisk opinionsbildning, men Pontus Löf lyckades under valrörelsen 2010 få sin sajt Sverigedemokraterna.de att hamna högre än partiets egna sajt Sverigedemokraterna.se vid en sökning på partinamnet i Google.

Under våren 2010 lanserades sajten med anonym avsändare och snabbt blev den uppmärksammad som ett udda inslag i valrörelsen. Att driva en kampanj med Google som verktyg var något nytt, och Sverigedemokraterna försökte även stoppa sajten med hänvisning till varumärkesintrång, något som man dock inte lyckades med.

Pontus Löf pekade på hur sociala medier spelade en stor roll i att nå ut till många människor, och fick många att länka till sidan vilket skapade en högre ranking hos Google.

Nikke Lindqvist, en konsult inom sökmotoroptimering, hjälpte Pontus Löf att optimera sin sajt. Kortfattat fanns tre orsaker till att Pontus Löf lyckades hamna högre än Sverigedemokraternas egen sajt på Google.

Sverigedemokraterna själva gjorde en mängd sökmotor-relaterade misstag sedan de upptäckt den kritiska sajtens aktiviteter. De raderade bland annat viktigt material som gjorde att deras egen sajt förlorade i ranking hos sökmotorerna.

Sverigedemokraterna.de fick mycket uppmärksamhet från både traditionella medier som SvD och DN samt mängder av bloggar och andra sociala medier. Många länkade till sajten vilket bidrog till en högre ranking hos Google.

Sajten som sådan var tekniskt optimerad för att ranka högt hos Google, något som Pontus Löf alltså fick hjälp med från experter på området.

Historien med Sverigedemokraterna.de är ett exempel på ett udda sätt att driva opinion, samtidigt som frågan bör ställas hur de demokratiska processerna påverkas av tekniska framsteg. Är det okej att partier knuffas bort ur sökresultatet genom aktiv sökmotoroptimer-ing från oppositionen? Hade reaktionerna varit likadana om det hade varit Moderaterna som lyckats få deras egen sajt att hamna högst på Google vid en sökning på Socialdemokraterna?

Pontus Löf bedrev en teknisk kampanj genom sitt aktiva arbete med Google-optimering. Samtidigt blev sajten med tiden mer informationsrik och seriös rent innehållsmässigt, vilket inte riktigt var fallet från början. Man kan säga att sajten gick från att vara en experimentsajt vars enda syfte var att testa om det gick att slå Sverigedemokraterna vid Googlesökningar, till att bli en aktiv röst i den politiska debatten.”
– Internetstiftelsens guide om domäner, 22 juni 2016