Jag vill förhindra självmord

Kanaler: bloggare, sjalvmordsguide.se
Primärt sökord: självmord
Google-placering: 3 (april 2012).
Resultat: sjalvmord.com stängdes.

När jag startade kampanjen så rankade sajten Svensk Självmordsguide (sjalvmord.com) som förstaträff när någon sökte på ”självmord” på Google. Det var en sajt som tipsade om självmordsmetoder. Jag lanserade därför en annan självmordsguide (sjalvmordsguide.se) med hjälp till den som har självmordstankar, främst kontaktuppgifter till hjälplinjer, chattar och mejltjänster som olika myndigheter och organisationer driver. Jag uppmanade även andra bloggare att länka till andra sajter för att knuffa ner sjalvmord.com från Google-toppen. Kampanjen fick uppmärksamhet i media och sjalvmord.com stängdes till följd av all uppmärksamhet. Kampanjen är avslutad och kampanjsajten Självmordsguide är stängd.

Sagt om kampanjen 2011

”Svenska bloggare som och har under flera veckor deltagit i och uppmanat andra att stödja en kampanj som syftar till att få färre Google-användare att hamna på webbsidan Sjalvmord.com (med titeln ”Svensk Självmordsguide”).

/…/
– Det var Pontus Löf som kom på idén, men det rasslade till rejält när jag bloggade om ämnet, berättar Sofia Mirjamsdotter. Det var otroligt många som hakade på och länkade på det sättet som vi uppmanade till.”

SVT Nyheter, 6 maj 2011

”Kampanjen tycks ha fått effekt i dubbel bemärkelse. Dels har bland annat Vårdguidens och Socialstyrelsens olika sidor om självmord klättrat uppåt i sökresultatet, även om de inte tagit över förstaplatsen ännu. Men det kanske mest anmärkningsvärda är att Magnus Brahn som skapat den sajt om självmord som hamnar högst på Google, nu valt att stänga ner sidan helt och hållet. Han stödjer Pontus Löfs kampanj men säger också att hans avsikt aldrig varit att uppmana någon att ta sitt liv.

/…/

Min slutsats blir att Google inte är bättre än summan av deras användare. Självmordskampanjen visar på ett lysande sett hur det går att göra skillnad, men kanske också hur lätt det faktiskt går att manipulera sökresultat och listningar om bara tillräckligt många människor engagerar sig. Det är värt att tänka på när vi varje dag gör sökningar på nätet och låter ögonen svepa över de tio första träffarna. Det blir en slags mediekritik på webben riktat mot oss själva istället för medierna. Vems intresse representerar de sajter som hamnar högst?”

Fredrik Wass för DN på webben, 4 maj 2011