SD har fel

Kanaler: sverigedemokraterna.de (senare sdharfel.se), sociala medier
Primärt sökord: sverigedemokraterna
Google-placering: 1 (september 2010)
Resultat: över 150 000 besökare i samband med valet

Hösten 2009 satt jag på en afterwork med två kollegor som både heter Erik i förnamn. Jag berättade om en tokig idé jag hade: att skapa en sajt som rankade etta på sökfrasen ”sverigedemokraterna”. Bakgrunden var att det nationalistiska och smygrasistiska partiet Sverigedemokraterna satsade på att komma in i riksdagen till 2010 års riksdagval. Själv minns jag tidiga 1990-talets skinnskallar och deras vulgära rasism. Detta nya SD var någonting annat. Partiledaren försökte se ut som Göran Hägglund och partiets framtoning var mycket mer städat. Borta var flammorna, Hitler-referenserna och bomberjackorna. Därför registrerade jag domänen www.sverigedemokraterna.de anonymt (hej Christer Pettersson). Jag ville bygga en sajt för att visa väljarna vad partiet egentligen stod för.

Under 2010 jobbade jag intensivt på fritiden med sajten som hade många skepnader den första tiden. Jag fick uppmärksamhet i media och bland aktiva på nätet i den så kallade bubblan. Redan från början fick jag stor hjälp av Nikke Lindqvist som jag kontaktade anonymt för att få hjälp med sökmotoroptimering. Lagom till valet låg vi och nosade precis under SD på sökfrasen ”sverigedemokraterna”. Precis innan valet blev SD:s officiella sajt hackad och vår antisajt blev etta på Google på sökfrasen ”sverigedemokraterna”. Detta ledde bland annat till att en SvD-journalist ringde och på allvar trodde att hen kommit till partiet Sverigedemokraterna…

SD kom in i riksdagen och mitt engangemang med sajten dök. Jag försökte hitta andra att driva sajten, men det fick sådär. Inför 2014 års riksdagsval funderar jag därför på att själv göra om sajten med uppdaterade argument varför man inte skulle rösta på SD. Innan jag satt igång fick jag en otrevlig överraskning från Tyskland. Det var precis innan jul 2013 som min juristfirma hörde av sig om att de fått ett kravbrev från en tysk advokatfirma. SD hotade att dra mig inför rätta i tysk domstol om jag inte överlämnade domänen www.svergedemokraterna.de till dem. Efter att jag själv anlitat tyska advokater stod det klart att SD kunde driva det till domstol som ett immaterialrättsligt mål. Jag valde därför att släppa domänen till SD och flyttade sajten till domänen www.sdharfel.se. På den nya adressen byggde jag en ny sajt som låg strax under SD:s sajter på Google under valrörelsen 2014. Där samlade jag fakta och motargument om invandringens storlek, invandring och ekonomi, invandring och brottslighet, islam och muslimer samt familj och traditioner.

Kampanjen är avslutad och kampanjsajten SD har fel är stängd.

Sagt om kampanjen 2010

”Det är svårt att peka ut en enskild post, men kanske är det ändå posten från valdagen. Men låt oss börja i rätt ände: Inför riksdagsvalet samlades krafter från internets alla hörn för att göra en alternativ SD-sajt som förstaträff när man googlade på ’Sverigedemokraterna’. Idén var att sprida antipropagande om SD. Internets bästa sökmotorexpeter hjälpte till och hundratals länkade in till den nyupprättade sajten Sverigedemokraterna.de. Och på försommaren, månader innan valet, lyckades man ta sig upp på förstaplatsen i Google. En på många sätt extra ordinär bedrift. Dagen efter valet, när hela Sverige vaknade upp med en märklig val-baksmälla googlade 100 000 personer sig in på bloggposten för att förstå: Vad hände, och vilka är Sverigedemokraterna?”

Emanuel Karlsten utser 2010 års största bloggposter i Expressen, 5 januari 2011

”Det finns gott om exempel på mindre seriösa aktörer som använt felstavade eller snarlika domännamn för kriminella syften. Vad som kanske inte är lika vanligt är att använda domännamnet för politisk opinionsbildning, men Pontus Löf lyckades under valrörelsen 2010 få sin sajt Sverigedemokraterna.de att hamna högre än partiets egna sajt Sverigedemokraterna.se vid en sökning på partinamnet i Google.

Under våren 2010 lanserades sajten med anonym avsändare och snabbt blev den uppmärksammad som ett udda inslag i valrörelsen. Att driva en kampanj med Google som verktyg var något nytt, och Sverigedemokraterna försökte även stoppa sajten med hänvisning till varumärkesintrång, något som man dock inte lyckades med.

Pontus Löf pekade på hur sociala medier spelade en stor roll i att nå ut till många människor, och fick många att länka till sidan vilket skapade en högre ranking hos Google.

Nikke Lindqvist, en konsult inom sökmotoroptimering, hjälpte Pontus Löf att optimera sin sajt. Kortfattat fanns tre orsaker till att Pontus Löf lyckades hamna högre än Sverigedemokraternas egen sajt på Google.

Sverigedemokraterna själva gjorde en mängd sökmotor-relaterade misstag sedan de upptäckt den kritiska sajtens aktiviteter. De raderade bland annat viktigt material som gjorde att deras egen sajt förlorade i ranking hos sökmotorerna.

Sverigedemokraterna.de fick mycket uppmärksamhet från både traditionella medier som SvD och DN samt mängder av bloggar och andra sociala medier. Många länkade till sajten vilket bidrog till en högre ranking hos Google.

Sajten som sådan var tekniskt optimerad för att ranka högt hos Google, något som Pontus Löf alltså fick hjälp med från experter på området.

Historien med Sverigedemokraterna.de är ett exempel på ett udda sätt att driva opinion, samtidigt som frågan bör ställas hur de demokratiska processerna påverkas av tekniska framsteg. Är det okej att partier knuffas bort ur sökresultatet genom aktiv sökmotoroptimer-ing från oppositionen? Hade reaktionerna varit likadana om det hade varit Moderaterna som lyckats få deras egen sajt att hamna högst på Google vid en sökning på Socialdemokraterna?

Pontus Löf bedrev en teknisk kampanj genom sitt aktiva arbete med Google-optimering. Samtidigt blev sajten med tiden mer informationsrik och seriös rent innehållsmässigt, vilket inte riktigt var fallet från början. Man kan säga att sajten gick från att vara en experimentsajt vars enda syfte var att testa om det gick att slå Sverigedemokraterna vid Googlesökningar, till att bli en aktiv röst i den politiska debatten.”

Internetstiftelsens guide om domäner, 22 juni 2016