Sök­marknads­föring

Jag arbetar med sökmarknadsföring eller SEM som det också kallas. SEM är den engelska förkortningen för Search Engine Marketing. Sökmarknadsföring handlar om att driva trafik från sökmotorer, primärt Google. Denna trafik ska sedan leda till någon form av konvertering, till exempel försäljning om det handlar om en e-handel. Det går att synas på Google på två sätt. Antingen via sökmotorannonsering, alltså betalda annonser. Eller via sökmotoroptimering i det vanliga sökresultatet (organiskt). Jag jobbar med båda dessa metoder.

Sökmotor­annonsering (SEA)

Exempel på en sökannons i Google

Sökmotorannonsering handlar om att nå kunder på nätet med hjälp av annonsering i sökmotorer som Google. Du betalar bara när personer klickar på annonserna, vilket kallas PPC (Pay Per Click). Google Ads (tidigare AdWords) är en fantastisk plattform för att kunna nå personer som googlar efter sökord som är relevanta för dig. Fördelen är att du kan rikta dina budskap och följa kunden i hela köpprocessen. Nackdelen är att det kostar mycket om du gör det på fel sätt. Sökannonsering är mycket snabbare än sökmotoroptimering då annonserna kommer upp direkt på Google. Sökmotorannonsering kallas även SEA (Search Engine Advertising).

Sökmotor­optimering (SEO)

Exempel på en organisk förstaträff i Google

Sökmotoroptimering handlar om att öka synligheten i sökmotorer som Google för en webbplats i det vanliga (organiska) sökresultatet. Målet är att webbplatsen ska komma högt upp på Googles träffsidor på relevanta sökfraser utan att behöva betala som annonsör. Det är vanligt att skilja på sökmotoroptimering av själva webbplatsen (onsite) och länkar till webbplatsen (offsite). Onsite handlar om att bygga webbplatsen så att den indexeras rätt av Google och att innehållet är anpassat till vad personer googlar. Offsite handlar om att få många relevanta länkar till ditt innehåll. Bra sökmotoroptimering måste få ta tid och ska bygga på relevans och ärlighet. Sökmotoroptimering kallas även SEO (Search Engine Optimization).

Webbanalys

För att jobba professionellt med sökmarknadsföring krävs en god förståelse för hur besökarna beter sig när de väl kommit till din webbplats. Webbanalys handlar om att mäta och förstå användarbeteende på en webbplats. Syftet med att följa upp användningen är att förbättra webbplatsen utifrån webbplatsens uppsatta syfte. För offentliga webbplatser kan det handla om att en medborgare snabbare ska hitta och förstå information. För privata webbplatser kan det handla om att öka försäljningen. Professionellt använder jag verktygen Google Analytics och Google Tag Manager för webbanalys. Den del av webbanalys som handlar om att öka antalet besökare som leder till konvertering kallas för konverteringsoptimering eller CRO (Conversion Rate Optimization).

Anlita mig

Behöver ditt företag eller din organisation professionell hjälp att hantera er närvaro på Google? Då kan du kontakta mig via min arbetsgivare Salgado.