Webbstrategi mot självmord

Idag lanserar jag en ny version av sajten Självmordsguide som är min kampanj mot självmord som bygger på sökmotoroptimering. Den nya versionen ska underlätta för den som har självmordstankar att hitta hjälp snabbt då de söker efter självmord i Google med tydligare menystruktur. Nu finns några utvalda hjälpresurser tydligt framhävda på startsidan, medan fördjupning finns på undersidor. Så här ser den ut:

Självmordsguide

Mycket har hänt sedan jag lanserade kampanjen och den ursprungaliga självmordsguiden stängdes ner. Träfflistorna har förändrats radikalt. Inte minst finns nu Självmordsupplysningen som är föreningen Psykisk hälsas sajt där voluntärer chattar med person som har självmordstankar. Dessutom har Google gått med på att bjussa på Adwords-pengar till föreningen Psykisk hälsa så att Självmordsupplysningen kan ha annonser på sökningen ”självmord”. Bra där föreningen Psykisk hälsa och Google!

Allt detta har gjort att jag sett behovet av att designa om min ursprunliga sajt. Utöver det jag nämnt ovan så har jag gett sajten en ny grafisk form som är responsiv så att den ska lira fint i mobiler och på läsplattor. Dessutom har jag gjort om sidorna om sajten och kampanjen ”Jag vill förhindra självmord”. Tycker du att detta känns viktigt? Då kan du spana in de nya sidorna om hur du kan stödja sajten. Alla kan hjälpa till.