Efter det att sjalvmord.com stängts ner så har flera medier skrivit om kampanjen Jag vill förhindra självmord. Både DN och SVT har snappat upp storyn och gjort egna artiklar.
Fredrik Wass har skrivit en bra analys av kampanjen på DN På webben:
Min slutsats blir att Google inte är bättre än summan av deras användare. Självmordskampanjen visar på ett lysande sett hur det går att göra skillnad, men kanske också hur lätt det faktiskt går att manipulera sökresultat och listningar om bara tillräckligt många människor engagerar sig. Det är värt att tänka på när vi varje dag gör sökningar på nätet och låter ögonen svepa över de tio första träffarna. Det blir en slags mediekritik på webben riktat mot oss själva istället för medierna. Vems intresse representerar de sajter som hamnar högst?
SVT Rapport har intervjuat både mig, mymlan och mannen bakom sjalvmord.com. Reportern Nanok Bie ställde bland annat frågan varför Magnus Brahn stängde ner sin självmordssajt:
Magnus Brahn som ligger bakom sajten Sjalvmord.com har skrivit ett blogginlägg på sin egen blogg där han bland annat uppger att han lagt ner sajten för att den kanske inte är förenlig med hans nya arbetsgivares policyer.
Vad är det för arbetsgivare?
– Det är den idéella föreningen Svenska Brukarföreningen, förklarar Magnus Brahn på telefon.Hade det inte med kampanjen att göra också?
– Jo, absolut, det måste jag erkänna. Jag började väl fundera lite på innehållet och hur man skulle gå vidare. Det kändes bara rätt att stänga ner den.
Missa inte heller det mycket gripande inlägget av Jannik Svensson som för mig gör mödan värt att bedriva kampanjen mot självmord. Jannik har även skrivit en debattartikel i tidningen Nya Åland om kampanjen.
Hur går det då med själva sökmotoroptimeringen? Det har inte hänt så mycket de senaste dagarna. Det enda som har hänt är att kampanjsajten klättrat från träffsidan 3 till träffsidan 2 för ”självmord” och ligger precis bakom sjalvmord.com på sökningen ”självmordsguiden”. Fortsättning följer…