Hur har det gått för Expo med Sverigedemokraterna.de?

Idag har det gått sju veckor sedan jag lämnade över den antirasistiska kampanjsidan Sverigedemokraterna.de till Expo Utbildning. Hur har det gått? I detta inlägg tänkte jag presentera slutsatser utifrån statistik från Google Analytics som jag fortfarande har tillgång till.

Hur ser trafiken till sajten ut?

Sverigedemokraterna.de har under perioden snittat 1 500 besök per vecka. Google står för ungefär hälften av all trafik. Just nu ligger Sverigedemokraterna.de precis bakom SD:s officiella webbplats:

Google-sökning på sverigedemokraterna

Detta gör att trafiken från Google inte alls är så hög som den var när Sverigedemokraterna.de låg etta på sökordet ”sverigedemokraterna” som under valrörelsen 2010. Det sökord som ger mest trafik är dock fortfarande ”sverigedemokraterna” (30 % av Google-trafiken), följt av ”sd” (10 %) och ”sverigedemokraterna.de” (10 %). Detta innebär att 50 % av Google-trafiken är så kallad long tail. Med detta menas att det är en mängd olika sökord som genererar en relativt liten trafik för sig, men som tillsammans drar in mycket trafik till sajten.

Andra stora trafikkällor är Facebook som står för 20 % av alla besök. Detta beror på att Expo har en populära Facebook-sida som de postar inläggen i. Direkttrafik står för 15 %, resten är länkar från andra sajter som Nikke Index och Expressen.

Hur hittar besökarna på sajten?

Vanligaste landningssidan är startsidan (55 % av alla besök). Resten går direkt in på ett inlägg. Beteendet på startsidan liknar det på andra bloggar, det vill säga att man läser innehållet utan att klicka sig ner på undersidor. Tre och en halvminut är medelvärdet för längden på besök på startsidan. Bara 30 % klickar sig vidare till en undersida. Populäraste undersidorna i menyn från startsidan:

  1. Brottslighet och invandring
  2. Engagera dig mot Sverigedemokraterna
  3. Anhörig- och flyktinginvandring
  4. Bemöt Sverigedemokraterna sakligt
  5. Stöd Sverigedemokraterna.de

Vilka inlägg har varit mest populära?

Det som är mest populärt på Sverigedemokraterna.de är, inte helt oväntat, inläggen. Sedan överlämningen har sju inlägg publicerats, ungefär ett inlägg per vecka. Populäraste inläggen under de senaste sju veckorna har följande inlägg varit:

  1. Björn Söder och hans foliehattsarmé
  2. Den svenska och den osvenska kulturen
  3. SD:s arbetsmarknadspolitik är ett klassificerat rövslickeri
  4. Från gemene man tilll nätrasist
  5. Tio skäl att INTE rösta på Sverigedemokraterna

Kul att sajten lever vidare

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med hur Expo sköter arbetet med sajten. Flera nya inlägg har publicerats, och precis som jag skrev tidigare så har fokus flyttas från att ranka på ordet ”sverigedemokraterna” till att erbjuda bra innehåll som kan ge trafik på andra sätt, till exempel Facebook eller longtail. Hoppas detta fortsätter. Ett tips till Expo är att skriva något om invandring och brottslighet, det verkar vara ett ämne som besökarna vill läsa mer om.

Avslutningsvis vill jag passa på att tipsa om att Nikke Lindqvist blev intervjuad av DN om Sverigedemokraterna.de i början av mars. Där uttalade sig även en pressekreterare hos SD vid namn Eric Myrin på följande sätt:

Självklart ska [man] få göra antikampanjer mot ett parti så länge man håller sig inom lagens ramar. Men det är tråkigt att personer som sökte vår officiella hemsida under valrörelsen inte hittade dit. Vi vet att många hamnade på .de och trodde att det var vår riktiga sida.