För drygt ett år sedan drog jag igång en kampanj för att uppmärksamma problemet med att många googlar på självmord och att träffarna på Google för självmord var ganska otrevliga. Det var framför allt en sajt som förespråkade självmord som toppade. Någon månad senare stängdes denna sajt och Vårdguiden gick upp i topp.
Status på kampanjen
Men vad har hänt sedan sist och vad händer med kampanjen fortsättningsvis? Vad det gäller sökmotoroptimeringen så har kampanjsidan mot självmord klättrat till tredjeplats (Chromes inkognitoläge på svenska Google):
Totalt har kampanjsajten drygt 8 000 länkar från 63 olika domäner.
Under mars månad fick sajten knappt 2 000 besök. Av dessa var 89 % nya besökare. Google har stått för 79 % av all trafik till sajten. Detta tycker jag stärker tesen om att det finns ett informationsbehov och att många googlar självmord för att mätta detta informationsbehov. Om sajten klättrar till högre platser på denna och relaterade fraser är jag övertygad om att trafiken kommer att skjuta i höjden, med tanke på hur många som faktiskt söker. Det handlar om cirka 50 000 googlingar per månad enbart på ordet självmord.
Även kampanjens Facebook-sida ser bra ut med runt 800 gillningar. 130 personer har även lagt till kampanjmärket som Twibbon.
Tack för allt stöd!
Framtiden för kampanjen
Jag skulle vilja göra mycket mer med kampanjsidan. Jag skulle vilja fylla den med matnyttigt innehåll, få ännu fler länkar och jobba långsiktigt med Google-träffarna när det gäller självmord. Eftersom detta är ett privat initiativ så har jag inte möjligheterna att lägga den tid som krävs för detta. Därför försöker jag nu att överlämna hela kampanjen till en aktör som kan driva sajten i framtiden.
Jag har tagit kontakt med an aktör, varit på ett första möte och skrivit en webbstrategi. Jag kan ännu inte avslöja vilken aktör det handlar om, men jag tycker att det ser lovande ut och hoppas att de kan driva kampanjen vidare i framtiden. Återkommer på bloggen så fort jag har fått besked.